Merchandising to pojęcie z marketingu, oznaczające działania związane z ekspozycją towaru, które wpływają na zwiększenie zainteresowania klientów oraz lepszą sprzedaż danego produktu. Jak dokładnie to funkcjonuje?
Komu chcemy sprzedać swój produkt?
To żadna tajemnica, że towary umieszczane są na półkach według określonego schematu, co ma wpłynąć na podświadomość klientów i zachęcić ich do kupowania takich, a nie innych produktów. Nie jest to metoda wymagająca dużych nakładów finansowych jak chociażby reklama, za to jej skuteczność jest bardzo wysoka, jeśli tylko pamięta się o kilku zasadach.
Kiedy merchandising spełni swoją rolę? Przede wszystkim trzeba wiedzieć, komu chce się dany towar sprzedać. Okolica, w jakiej znajduje się sklep, musi zostać rozpoznana pod kątem wieku mieszkańców, ich sytuacji socjoekonomicznej oraz zakupowych preferencji – inne towary są wybierane przez dobrze zarabiających singli, inne przez studentów, a jeszcze inne przez rodziny z małymi dziećmi lub seniorów. Znajomość klienta docelowego jest kluczowa, dlatego stworzenie profilu potencjalnego nabywcy warto zlecić specjalistom, których można znaleźć na przykład na 4mat.pl.
Jak pokazać towar klientom?
Kolejnym krokiem jest odpowiednie przygotowanie punktu sprzedaży. Towar powinien zostać ułożony na półkach w taki sposób, by od razu rzucał się w oczy i wyróżniał na tle konkurencyjnych produktów. Najlepiej, gdy znajduje się w zasięgu wzroku – produkty dla dorosłych umieszczane są na wysokości ok. 150-190 cm, rzeczy dla dzieci muszą być ustawione nieco niżej. Do tego, biorąc pod uwagę fakt, że większość ludzi jest praworęczna, regały po prawej stronie są bardziej pożądane, bo towary na nich umieszczone są dosłownie pod ręką, nie trzeba po nie specjalnie sięgać.
Ekspozycja towarów w sklepie internetowym
Czy merchandising sprawdza się także w sklepach online? Jak najbardziej. Wygląd witryny internetowej ma wielkie znaczenie – atrakcyjna wizualnie szata graficzna skutecznie zachęca do robienia zakupów, a te produkty, które są specjalnie eksponowane, zwykle przyciągają więcej chętnych.
Strona główna sklepu online powinna wywoływać pozytywne wrażenie i zachęcać do klikania dalej, jednak nie powinna być przeładowana informacjami, wyskakującymi okienkami i krzykliwymi reklamami, natomiast reklamowane produkty muszą mieć ciekawe zdjęcia, chwytliwy opis i widoczną cenę.