Kraków jest jednym z największych rynków pracy w Polsce. W tym mieście zarejestrowanych jest około 100 tysięcy różnych podmiotów gospodarczych, z czego ponad 20 tysięcy to spółki prawa handlowego. Relatywnie wysokie zarobki i atrakcyjność miasta nie przyciągają jednak na tyle mocno, aby krakowscy przedsiębiorcy nie mieli żadnych problemów ze znalezieniem pracowników. Szczególnie trudno jest o wysokiej klasy specjalistów, chociażby w takich branżach, jak IT czy bankowość. Braki kadrowe zgłaszają również centra usług wspólnych (BPO i SSC), których Kraków jest zagłębiem. Wszystko to powoduje sukcesywny wzrost zainteresowania usługą headhuntingu, czyli dość specyficzną, ale jednocześnie bardzo skuteczną metodą pozyskiwania pracowników.
Czym dokładnie jest headhunting?
Headhunting, w dosłownym tłumaczeniu „łowienie głów”, to metoda rekrutacyjna od wielu lat stosowana w krajach Europy Zachodniej czy w USA. W Polsce nie zyskała ona jeszcze powszechnej popularności, co jednak dość szybko się zmienia. Ma to związek z pogłębiającymi się problemami ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Firmy zatrudniające agencje HR oczekują od nich skuteczności, a to w wielu przypadkach wymaga właśnie większego zaangażowania się w proces rekrutacji.
W headhuntingu chodzi o to, aby szukać pracownika aktywnie. Nie ograniczamy się do publikacji ogłoszeń i czekania na aplikacje, ponieważ… możemy się nie doczekać. Tę technikę stosuje się w sytuacji, gdy celem jest pozyskanie wysoko wykwalifikowanego pracownika, który aktualnie nie szuka pracy i najprawdopodobniej nie zgłosiłby się do procesu rekrutacyjnego – czyli byłby poza zasięgiem zainteresowanego nim pracodawcy.
Headhunting odwraca zatem role. To nie pracownik stara się o pracę, ale pracodawca stara się o pracownika.
Bywa to konieczne w przypadku potrzeby obsadzenia stanowiska, na którym widzimy eksperta, managera wyższego szczebla czy po prostu kogoś dysponującego wyjątkowymi umiejętnościami w wąskiej specjalizacji.
Specyfiką headhuntingu jest to, że wynajęta agencja HR podejmuje działania zmierzające do pozyskania pracownika, który aktualnie nie jest dostępny na rynku. Czyli: ma pracę, jest z niej zadowolony, być może świetnie zarabia i nie myśli o zmianie pracodawcy. Zadaniem agencji jest spowodowanie, aby zaczął brać taką opcję pod uwagę i ostatecznie zdecydował się przyjąć ofertę pracy złożoną mu w imieniu klienta.
Kiedy warto „polować” na pracownika?
Z headhuntingu powinno się korzystać zawsze wtedy, gdy z góry wiadomo, że pozyskanie pracownika o pożądanych cechach w ramach standardowej rekrutacji będzie bardzo trudne i czasochłonne. Tutaj warto kierować się sugestiami ze strony agencji HR obsługującej firmę, która na podstawie informacji przekazanych przez klienta jest w stanie wstępnie ocenić, które rozwiązanie będzie korzystniejsze – rekrutacja czy właśnie headhunting.
Na skorzystanie z headhuntingu najczęściej decydują się przedsiębiorstwa z takich branż, jak:
- IT,
- finanse/bankowość,
- nowoczesne technologie,
- biotechnologia.
Wszystkie te branże łączy jedno: bardzo trudno jest im pozyskać wartościowych pracowników „z rynku”, ponieważ jest ich zbyt mało. Firmy muszą więc o nich rywalizować sięgając po niekonwencjonalne metody rekrutacji, w tym headhunting.
Jak skorzystać z headhuntingu w swojej firmie?
Pierwszym krokiem do tego zawsze jest zatrudnienie agencji HR, która ma w swojej ofercie usługę headhuntingu. Na krakowskim rynku szczególnie dobrą opinią cieszy się Verita HR, którą rekomenduje aż 97% pracodawców. Verita HR specjalizuje się w headhuntingu na stanowiska IT, finansowe/bankowe oraz na potrzeby BPO i SSC.
Po nawiązaniu współpracy z agencją HR wystarczy już tylko określić swoje oczekiwania względem idealnego kandydata oraz ustalić zakres kompetencji agencji – czy ma ona tylko pośredniczyć w nawiązaniu kontaktu z potencjalnym pracownikiem, czy może kompleksowo przeprowadzić proces jego zatrudnienia (w tym negocjować warunki).
Czy headhunting to substytut klasycznej rekrutacji?
Na pewno alternatywa. Niektórych pracowników po prostu nie da się pozyskać w ramach normalnej rekrutacji, ponieważ z uwagi na swoje kwalifikacje i pozycję zawodową nie muszą oni ubiegać się o pracę – sami regularnie otrzymują propozycje. Można więc dotrzeć do nich wyłącznie w sposób zakulisowy.
Headhunting jest idealną alternatywą dla klasycznej rekrutacji w sytuacji, gdy pracodawca nie chce ujawniać swojej potrzeby pozyskania nowego pracownika. To także doskonały wybór wtedy, gdy celem jest zatrudnienie osoby, która może mieć bardzo wygórowane oczekiwania finansowe, trudne do spełnienia przez pracodawcę.
Dzięki nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z potencjalnym pracownikiem agencja HR może przedstawić mu inne, poza finansowymi, korzyści wynikające z przyjęcia propozycji swojego klienta. Elementem headhuntingu jest kreowanie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy oraz przekonanie kandydata, że zmiana miejsca zatrudnienia będzie mieć korzystny wpływ na jego karierę. Standardowa rekrutacja nie daje nam takich możliwości, ponieważ najbardziej pożądani pracownicy niekoniecznie do niej przystąpią.