Podnoszenie kwalifikacji zawodowych zapewnia korzyści wszystkim stronom – pracownikom i pracodawcom. Mimo że wydaje się to oczywiste, to wielu zatrudnionych nie podejmuje żadnych prób mających polepszyć swoje położenie na rynku pracy. To samo zresztą powiemy o zarządzających organizacją, którzy nie starają się, by zaangażować własnych pracowników do uczestnictwa w kursach czy szkoleniach. Dlaczego warto zmienić ten stan?
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych – dlaczego to tak ważne?
Dobrze wykształcona kadra to prawdziwa wartość dla całej organizacji, w której wszelkie działania zachodzą sprawniej i efektywniej. Wynika to z tego, że każdy pracownik wie, co robić, funkcjonując w zgodzie z najlepszymi praktykami. Stale podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe, wykonuje obowiązki wedle najbardziej aktualnej wiedzy, zapewniając firmie maksimum korzyści. Taka kadra pracownicza jest na wagę złota, bo gwarantuje przewagę konkurencyjną na bardzo wymagającym rynku. Każdy pracodawca powinien zachęcać pracowników do tego, by stale doskonalili swoje kompetencje, ale nie tylko o tym mówiąc, lecz również pomagając, organizując bądź finansując kursy. Zresztą, często nawet nie potrzeba środków pieniężnych, by to się udało, gdyż dostępnych jest wiele szkoleń, o czym można się dowiedzieć, odwiedzając stronę https://kwalifikacje.edu.pl.
Inwestycje w rozwój pracowników zwracają się z nawiązką
Nie ulega wątpliwości, że za sprawą podnoszenia kwalifikacji pracowników zwiększa się jakość oraz wydajność organizacji, co przekłada się na zyski. Mówiąc najprościej jak się da – firmom opłaca się inwestować w rozwój pracowników. Udowodniono to między innymi w badaniach Saratoga HC Benchmarking 2013, wykazując, że każda złotówka przeznaczona na rozwój pracownika zapewnia ogrom korzyści – około 170% zysku dla firmy! Regularnie prowadzone szkolenia to nie tylko wyższe dochody, to także zauważalne i potrzebne dla każdej organizacji, jak tlen zaangażowanie oraz lojalność pracowników. Nie rezygnują oni z pracy w naszej firmie, utożsamiają się z nią, nie traktując jako kolejnego przystanku w drodze do wymarzonej posady. Mniejsza fluktuacja kadr to zaś dla firmy mniejsze koszty związane z rekrutacją nowych pracowników.
Nie tylko twarde kompetencje
Zadowolony pracownik jest bardziej zmotywowany do pracy, bo wie, że firma o niego dba, reagując na jego potrzeby związane z rozwojem zawodowym. Nie musi realizować swoich ambitnych planów w innym miejscu, poszukując lepszego stanowiska, skoro ma wszystko w obecnej firmie. To najprostsza droga do tego, by zaspokajać swoje ambicje i skutecznie budować ścieżkę rozwoju zawodowego. A przecież chodzi tu również o inne kwestie, związane z kompetencjami miękkimi – interpersonalnymi. Uczestnictwo w szkoleniach to bowiem doskonała okazja, by nawiązać koleżeńskie relacje, zwłaszcza jak uczestniczą w nich przełożeni i podwładni. Poprawia to atmosferę pracy, bo nie ma tylko trybu, w czasie którego wyznacza się i realizuje zadania. Są normalne rozmowy, gdy można wymienić poglądy, podyskutować na różne tematy, co w krótszej i dłuższej perspektywie poprawia komunikację wewnątrz firmy. Szczególnie że mamy okazję poznać osoby z innych działów firmy.
Jak oceniana jest nasza firma?
Szkolenia, które podnoszą kwalifikacje zawodowe pracowników, wpływają nie tylko pozytywnie na lepsze funkcjonowanie firmy, co pozwala jej zwyciężać w konkurencyjnym otoczeniu. Ma to również ogromne znaczenie polepszające (bądź zmieniające) jej wizerunek, dzięki czemu uchodzi ona za bardziej zaufanego partnera dla innych podmiotów biznesowych. Przestrzeganie dobrych praktyk, do których zalicza się troskę o kadrę zatrudnionych osób, zapewniając im odpowiednie warunki pracy, solidne zarobki, ale i możliwość rozwoju za sprawą kursów i szkoleń, odbierane jest pozytywnie przez kontrahentów, klientów, konkurencję, media, czyli całe otoczenie organizacji. A to od tego w ogromnej mierze zależy, czy firma odniesie sukces, czy raczej jest skazana na klęskę. To w czasach ogromnej konkurencji rynkowej niezwykle istotne, by tak budować swoją przewagę biznesową.
Biorąc pod uwagę przytoczone w artykule argumenty, nie sposób nie przyznać racji każdemu, kto stara się przekonywać, że inwestycje w rozwój pracowników są równie ważne, jak każde inne, a niekiedy nawet ważniejsze. Bez zatrudnionych specjalistów nie może funkcjonować żadna organizacja, wobec czego, zamiast oszczędzać na poprawie ich kompetencji, powinniśmy przeznaczać na ten cel jak najwięcej środków.